Dagens hektiska samhälle är den främsta anledningen till att man inte har kontakt med sina äldre släktingar. Det uppger var femte vuxen i en undersökning* genomförd på uppdrag av Doro. Doro lanserar nu tjänsten Doro Connect & Care®, en tjänst och en applikation för att skapa närhet och trygghet i vardagen.

I dagens moderna samhälle är familjer ofta geografiskt utspridda, vilket påverkar våra relationer. På uppdrag av Doro genomfördes en undersökning som visar att en av fem vuxna känner att deras hektiska livsstil är anledningen till att de inte besöker eller hör av sig till äldre släktingar så ofta som de skulle vilja. Dessutom känner två av fem att det geografiska avståndet är ett hinder för att kunna hjälpa till med stort och smått i vardagen.

Doro kan nu presentera Doro Connect & Care®, en ny tjänst som kommer att bidra till både sinnesro och trygghet för familj och anhöriga. Tjänsten, som lanseras till sommaren, hjälper seniorer att få kontakt med personer i närheten som gärna vill hjälpa till och stötta med stort och smått i vardagen. Doro Connect & Care® är ett mobilt verktyg för socialt nätverkande anpassad för det verkliga livet. Tjänsten syftar till att hjälpa människor att hålla kontakten med sina nära och kära. Tjänsten underlättar även tillgången till assistans, oavsett om det är i en nödsituation, som vid ett fall, eller för att få hjälp med vardagliga sysslor, som att t.ex. stänga ett fönster.

För seniorer kan tjänsten enkelt läggas till på deras Dorotelefon (gäller utvalda modeller). Syftet är att försäkra sig om att familjemedlemmen mår bra, utan att vara påträngande eller påverka deras livsstil. Genom att använda tjänsten kan seniorer fortsätta att leva självständiga liv, både i och utanför sin bostad.

För familjemedlemmar är tjänsten oerhört lätt att använda, allt sköts via en app som finns tillgänglig för både Android och iOS smartphones. Via tjänsten kan familjemedlemmar skapa sina egna nätverk av människor som vill och kan hjälpa till.

Doro Connect & Care® kan användas för att hålla ett öga på användarens beteende, som till exempel rörelser eller kommunikation, för att försäkra sig om att allt är okej. Tjänsten kan också slå larm när mönstret bryts, till exempel vid lång inaktivitet. Den anhöriges app kan även ställas in för att skicka påminnelser om att höra av sig till sin äldre släkting.

Det finns även en möjlighet att introducera frivilligorganisationer och volontärer i seniorens nätverk. Genom volontärer skapas ett nätverk av frivilliga som ställer upp för att hjälpa till med problem som plötsligt dyker upp, i sitt närområde.

– I vår undersökning såg vi att 44 procent var villiga att bidra med sin tid för att hjälpa andra i sitt lokala samhälle. Den här tjänsten kommer att föra familjer närmare varandra men även grannar och andra som vill bidra på ett meningsfullt sätt, säger Camilla Nilsson, Marknadschef för Norden, Doro AB.

Den spännande utvecklingen följer på nyheten att Doro har förvärvat CareTech. Fusionen mellan de två företagen innebär att Doro kan och kommer att kunna erbjuda ännu fler möjligheter inom området care, inom sin befintliga portfolio.

* Doro Connect & Care Study, genomförd av River Research, februari 2015. 4000 personer intervjuades i Tyskland, Frankrike, Sverige och Storbritannien.