Enligt FN är mer än en halv miljard människor över 65 år och antalet fortsätter att öka.
Samtidigt lever många av de traditionella teknikvarumärken inte upp till de behov som finns
hos denna växande grupp, enligt en undersökning hos Doros kunder*, Doros nisch har därför
visat sig viktigt och företaget har under de senaste åren satsat stort på att utveckla enkla
produkter för seniorer.

Nära hälften av alla seniorer vill ha en smartphone*. Behovet av att ta del av Internets möjligheter blir
allt tydligare även för den äldre målgruppen. Sedan lanseringen av Doro Liberto® 810 har flera stora
operatörer i Europa visat på en växande efterfrågan av lättanvända smartphones. Efter framgången
med sin första smartphone planerar Doro därför att utöka sitt sortiment med Doro Liberto® 820. Med
denna nya smartphone ger Doro flera möjligheter till en enkel teknikupplevelse med en rad, för Doro
helt nya, innovativa funktioner.

Doro är engagerade i frågan kring att minska den digitala klyftan och det tekniska utanförskap som
ibland kommer med stigande ålder. Företaget är ledande då det gäller produktdesign och utveckling
med fokus på just detta. Doro är idag världsledande inom enkla mobiltelefoner och utforskar nu även
andra delar av tekniken såsom lättanvända surfplattor och bärbara datorer.

Doro har under de senaste två åren, utvecklat ett eget användargränssnitt för mobiltelefoner,
surfplattor och datorer med fokus på att göra dem mer tillgängliga och enkla för äldre att använda.
Denna kunskap ligger till grund för Doro TabEasy®. Denna 10-tums surfplatta är inrymd i ett
greppvänligt fodral för bättre hantering och skydd. Surfplattan är baserad på operativsystemet
Android™ och följer företagets riktlinje: ”Det ska vara enkelt att surfa och enkelt att få tillgång till den
digitala världen som nybörjare”.

Företaget planerar också för en rad Doro EasyPC™ laptops. Detta för att erbjuda en komplett enkel
datorupplevelse. Doro EasyPC™ kommer i tre olika format: 15-tums skärm, 17-tums skärm och 15-
tums pekskärm.

– Detta är nästa kapitel i vår uppkopplade historia. Branschen har fullt upp med ny teknik och att
teknik ska gå snabbt. Vi är annorlunda eftersom vår teknik erbjuder ett annat tempo som gör det
enklare för seniorer att ta den till sig. Vi arbetar aktivt för att stävja det digitala utanförskap många
seniorer världen runt känner, genom att erbjuda produkter som de kan använda både i och utanför
hemmet. Vår nästa smartphone, surfplatta och våra bärbara datorer kommer att ge en ny dimension
till Doros portfölj och kommer att komplettera vårt befintliga sortiment av produkter perfekt, säger
Caroline Noublanche, Vice President Marketing and Portfolio på Doro.

Företaget har erövrat mobiltelefoner och mjukvara, och tar nu nästa steg till surfplattor och bärbara
datorer. Nästa fas är TV. Doro tror på sikt att TV:n kan användas för att förenkla den uppkopplade
upplevelsen i hemmet, eftersom det är en enhet som många är vana vid och bekväma med.

* Kundnöjdhetsundersökning genomförd av IPSOS 2013.