Doro har tillsammans med sin PR-byrå Grayling Malmö och frilansande poddaren Pelle Estborn nominerats i European Excellence Awards för podcasten ”Vem vill vara junior”. Tävlingen belönar exceptionella kommunikationsinsatser på internationell nivå och avgörs den fjärde december i Paris.

Bland cirka 1 600 inskickade bidrag från hela Europa är Doro en av de sex nominerade företagen i kategorin ”Technology and consumer electronics”. Bidraget som Doro tävlar med är podcasten ”Vem vill vara junior”, som utvecklats och genomförts tillsammans med företagets PR-byrå Grayling Malmö och frilansande journalisten och podcastaren Pelle Estborn.

– Vi ville hitta ett nytt sätt att nå ut till äldre mobiltelefonanvändare i samband med att vi lanserade vår nya smartphone Doro Liberto® 820, och gå bortom en vanlig kampanj samtidigt som vi skapar meningsfullt innehåll till telefonerna. Valet föll på en av de trendigaste medieformerna just nu, som dessutom passar våra produkter och vår målgrupp väldigt väl, men som sätter våra konsumenter i för dem nytt sammanhang; podcasten, säger Camilla Nilsson, nordisk marknadschef på Doro.

– Att arbeta med podcasten från idé till färdig produktion har varit ett drömuppdrag för oss. Att lyckas knipa en nominering i tävlingen är en härlig kvalitetsstämpel på arbetet vi utfört, samtidigt som det också visar att vi har en modig och driven kund i Doro, säger Sven Wennerström, kontorschef för Grayling Malmö.

Podcasten ”Vem vill vara junior” har kommit ut med sex avsnitt och laddats ner över 40 000 gånger. Medverkande i podden är bland andra Lasse Åberg, Susanne Lanefelt och Sven Melander.

Om projektet:
Beställare: Camilla Nilsson, nordisk marknadschef 
Doro Team hos Grayling: Projektledare: Maja Petersson Planner: Petter Claesson Seniorkonsult: Sven Wennerström
Producent: Pelle Estborn, journalist och podcastare