Mobiltillverkaren Doro lanserar idag en smartphoneskola speciellt riktad mot seniorer. Med hjälp av en enkel guide vill Doro stärka teknikintresset och kunskapen om smartphones hos nybörjare i smartphonevärlden. Smartphoneskolan presenteras i en nordisk annonskampanj som lanseras idag online och i print och pågår under maj och juni.

 

Svenska Doro tillverkar enkla logiska och smarta mobiltelefoner speciellt framtagna för seniorer. Bolaget har tillverkat mobiltelefoner sedan 2007 och lanserade sin första smartphone 2013. Det har blivit en rad olika smartphones för Doro under åren och så sent som 2015 lanserade Doro en smartphone med ett helt egenutvecklat unikt användargränssnitt. Användargränssnittet är speciellt anpassat för den teknikovana eller förstagångsanvändaren där fokus ligger på handling snarare än funktion allt för en enkel och logisk användning.

 

Samtidigt visar statistik att många i målgruppen fortfarande tvekar till att skaffa en smartphone. Därför lanserar Doro idag sin nordiska vår- och sommarkampanj - en smartphoneskola för nybörjare. Fokus är att få fler seniorer med i den digitala världen.

 

-          Vi brinner för att sprida modern teknik till en målgrupp som inte alltid är prioriterad i teknikutvecklingen. Med smartphoneskolan hoppas vi nå och inspirera ännu fler seniorer. Vi vill visa och berätta hur enkelt det kan vara att använda en smartphone med alla dess fördelar, säger Camilla Nilsson, Nordisk marknadschef på Doro.

 

Smartphoneskolan består av sex stycken guider som bland annat beskriver hur du surfar smart med wifi, hur du kan hitta underhållning i din smartphone och hur du kan använda din smartphone för att hitta rätt på resan. Förhoppningen är att fler i målgruppen ska hitta och våga prova Doros enkla och användarvänliga smartphones.

 

Startskottet för kampanjen går den 13 maj då de tre första guiderna publiceras på www.doro.se/smartphoneskolan. Samtidigt inleds annonskampanjen i print, och publiceras i tidningarna Allers, Året Runt, Hemmets Veckotidning, Senioren, PRO Pensionären och Aftonbladets TV-bilaga.

 

Reklambyrå: Garbergs Malmö

Mediebyrå: Starcom

PR-byrå: Anna Westesson PR & Consulting