Doro, marknadsledande gällande lättanvända mobiltelefoner för seniorer, har valt en ny internationell reklambyrå. Fem byråer från fyra länder deltog i pitchprocessen om ett uppdrag som omfattar en uppdatering av varumärket på global nivå. Valet föll på Garbergs – en av Sveriges mest respekterade reklambyråer.

Fokus i pitchen låg på att utveckla ett internationellt kommunikationskoncept som inkluderade Doros hörnstenar tillit, enkelhet och omtanke, samt för en kommande smartphone-lansering senare i år. Till pitchen gjordes ett noggrant urval bland byråer från Sverige, Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Arbetet leddes av Doros varumärkes- och kommunikationschef, Caroline Kristensson Helin.

– Vi behöver en strategisk marknadspartner för att särskilja vårt varumärke hos konsumenterna – inte bara hos användarna utan även hos deras vänner och familj. Garbergs är ett kreativt kraftpaket som backas upp av ett tydligt och väldefinierat tänkesätt. Det vinnande teamet visade en djup förståelse för vår målgrupp och Doros nischade position som en global mobilaktör för seniorer, säger Caroline Kristensson Helin.

Pitcherna ägde rum i London, Paris, Berlin och Malmö under maj 2014 och det vinnande teamet blev svenska Garbergs, som redan har ett samarbete med Doro på den nordiska marknaden via kontoret i Malmö. Garbergs Malmö-team består av åtta konsulter i ledning av Linda Renulf, medgrundare och VD. Pitcherna ägde rum i London, Paris, Berlin och Malmö under maj 2014 och det vinnande teamet blev svenska Garbergs, som redan har ett samarbete med Doro på den nordiska marknaden via kontoret i Malmö. Garbergs Malmö-team består av åtta konsulter i ledning av Linda Renulf, medgrundare och VD.

– Vi har arbetat med Doro i över ett år på den svenska och nordiska marknaden. Teamets senaste arbete för Doro var ”Who wants to be junior?” en kampanj som på ett positivt sätt utmanar synen på åldrande. Vår grundläggande approach ledd av en djup förståelse för målgruppen, positionerade oss på en stark startplats för att vinna den här pitchen och utöka vårt uppdrag. Det team vi presenterat har stor internationell erfarenhet, något som kommer att hjälpa oss driva ett väl sammanhållet varumärkesarbete för Doro på alla marknader och i alla kanaler, säger Linda Renulf, medgrundare och VD Garbergs Malmö.

Uppdragets kreativa arbete kommer att ledas av Malin von Werder som tidigare har lett kreativa processer i uppdrag för bland andra Telenor.

– Vi är oerhört glada över att vara en del av Doros resa. Det är alltid ett privilegium att få driva en varumärkesberättelse för en tydligt definierad målgrupp. I Doros fall gör produkterna en stor skillnad i det dagliga livet hos seniorer genom att hjälpa dem att hålla kontakten med nära och kära i dagens digitala kommunikationssamhälle, säger Malin von Werder, Creative Director och medgrundare, Garbergs Malmö.

Garbergs sysselsätter 60 konsulter fördelat på två kontor i Stockholm och Malmö. Bland deras kunder finns ViktVäktarna, MasterCard, eBay, Oxfam, NetOnNet, ABB, Norwegian och Björn Borg.